ההשפעה של יוקר המחיה על אורח חיים בריא – סתירה או בחירה?

ההשפעה של יוקר המחיה על אורח חיים בריא

יוקר המחייה ואורח חיים בריא – האם הימצאות של שני המושגים האלו באותו המשפט נראית לכם כסתירה? האם אתם חושבים שבלתי אפשרי להיות בריאים כאשר הכל מסביב כל כך יקר?

אז בואו נדבר על השפעת יוקר המחיה על אורח חיים בריא ונראה האם אכן שני המונחים האלה יכולים להתקיים בכפיפה אחת.

לא כל מה שעולה חייב לרדת

מכירים את המשפט הזה – "כל מה שעולה גם חייב לרדת"?

אז בהתייחס ליוקר המחייה, לא תמיד זה נכון וגם אם המחירים של מוצרי המזון ירדו בעתיד, עדיין מה שמטריד את כולנו הוא המצב כרגע – והמחירים של כל דבר בעצם סביבנו בעלייה, כולל מחירי המזון.

נכון לחודש מרץ 2023, בשנה האחרונה שילמנו יותר על –

לחם, לחמניות ופיתות – 8% יותר

ביצים – 6% יותר

מוצרי דגנים של סוגת – 17% יותר

קמח וסולת – 13% יותר

שימורים – 13% יותר

מוצרי עוף – 9% יותר

פיצוחים – 10% יותר

פירות יבשים – 18% יותר

שמנים צמחיים – 9% יותר

סוכר – 11% יותר

כולנו מרגישים את עליית מחירי המזון בכיס שלנו – השוטף שוטף אותנו, ההוצאות חונקות את כולנו אך עדיין אנחנו רוצים לאכול בריא ולשמור על אורח חיים שיגרום לנו להרגיש בשיאנו, מותר לנו ומגיע לכל אחד ואחת מאיתנו.

אז האם זה אפשרי לנוכח עליות המחירים? בהחלט. ההסבר שלי לפניכם, מתובל בהרבה אופטימיות – מבטיחה לכם!

מה משפיע על היכולת שלנו לחיות אורח חיים בריא?

שני גורמים עיקריים משפיעים על כך –

גורמים חיצוניים – סביבתיים שאינם תלויים בנו כמו אקלים, מצב השוק, איכות מי השתייה, סוג רמת שירותי הבריאות, יוקר המחייה ועוד

וגורמים פנימיים – כל מה שמתרחש בתוכנו: מחשבות, תחושות ורגשות אשר משפיעים על מעשינו בפועל.

בעקבות יוקר המחיה לעיתים אנחנו נאלצים לבחור במזון בגלל יחס עלות תועלת שלו ולא רק בזכות ערכו התזונתי, כמו שעשינו כאשר המחירים היו נמוכים יותר.

במילים אחרות – כאשר מחירי המזון עולים, ייתכן שנבחר לקנות ולאכול מזון שלא בריא לנו או פחות בריא לנו מהחלופה היקרה יותר פשוט מפני שהוא זול יותר.

זו ההשפעה של גורמים חיצוניים בשמירה על אורח חיים בריא ופה לצערי הרב אין לי הרבה מה לעשות, ולא לאף אחד מאיתנו, אבל יש גם חדשות טובות – כמו שהבטחתי.

אני, אני ורק אני

החדשות הטובות הן שאני אדון לגורלי ואני ורק אני קובע איך מעשיי ייראו.

למה אני מתכוונת?

בוא נמחיש בצורה הכי פשוטה, ע"י דוגמא.

אדם קם בבוקר, נקרא לו ניר, ומחליט להיות פעיל יותר, להתחיל לעשות ספורט. ניר חשב עם עצמו, בירר, התלבט ובסוף החליט שזהו הצעד הראשון לקראת בריאות משופרת עבור עצמו. ניר הציב לעצמו מטרה – לעשות כל יום אימון משקולות בחדר כושר פלוס פעילות אירובית: ריצה או אופניים.

נפלא נכון? נהדר, אין ספק בכלל, ניר שם לעצמו למטרה להיות פעיל ולשדרג את עצמו.

ביום ראשון ניר קם שמח וטוב לב, רץ למכון ועמד ביעד. כנ"ל ביום שני ושלישי, אבל ביום רביעי הילד לא הרגיש טוב והוא נשאר אתו בבית והחמיץ אימון וביום חמישי ניר היה עייף ותכנן להתאמן בערב אבל אז נפלה עליו מטלה בלתי צפויה בעבודה וביום שישי דווקא התאפשר לניר להתאמן אבל הוא חשב לעצמו שגם ככה הוא הרס הכל, לכן נשאר בבית והתנחם בעוגה, גלידת שוקולד וחבילת עוגיות לקינוח.

אז מה הכשיל את ניר? האם זו העובדה שהילד חלה או הבוס הלא מתחשב שלו, קרי גורמים חיצוניים או גורמים פנימיים כגון דפוס מחשבה מעכב ומגביל ורגשות שליליים שהובילו בפועל לאותם מעשים?

האפשרות השנייה נכונה. לניר יש הרגל מחשבתי, בלתי מודע, טייס אוטומטי שכולל דפוס חשיבה של "הכל או כלום". אם לא מילאתי את הדרישות שלי מעצמי במלואן (שמראש היו מוגזמות), אני כישלון חרוץ, ואם אני מרגיש אשמה ובושה, אפנה למתוק כנחמה.

מה קורה אם ניר היה מאמץ לעצמו דפוס חשיבה של "כל דבר נחשב, כל מאמץ נחשב כהישג, גם הדבר הקטן ביותר?"

במקרה הזה כל יום ביומו ניר היה עושה אפילו רבע או חצי אימון, הולך ברגל רבע שעה ועדיין היה מרגיש שעשה הרבה למען עצמו ובריאותי, היה משבח את עצמו על כל מאמץ ולו הקטן ביותר – ורק זה כבר היה גורם לו להרגשה עצמית נהדרת ואם זו לא בריאות, אז מה כן? שלא לדבר על הוצאה אנרגטית = קלוריות שניר היה שורף גם בתזוזה הכי קטנה, גם בפעילות שנראית כזניחה – וכל זה היה מצטבר להוצאה אנרגטית גדולה בדיוק כמו בעו"ש שלנו – קצת ועוד קצת ועוד קצת = הרבה – וכך ניר היה יכול גם להגיע לגירעון קלורי שמביא לירידה במשקל עם הזמן.

וזהו יקיריי בין השאר מה שמבדיל בין אלו שמסגלים ומשמרים אורח חיים בריא לאורך זמן לבין אלו שמנסים, מתייאשים ומפסיקים – אלו דפוסי המחשבה שלנו שמעצבים את השפה הפנימית ומשפיעים על המעשים שלנו בפועל.

הלקוחות שלי מבינים מהר מאוד שניתן בכמה צעדים פשוטים וקלים לשנות דפוסי מחשבה מעכבים ולהפסיק להיות שבויים בהרגלים שפוגעים בבריאות. כאשר מצליחים לשנות את המחשבות המעכבות והופכים אותם למחשבות חיוביות ומקדמות, נוצרים רגשות חיוביים של גאווה עצמית ואופטימיות אשר באופן טבעי מביאים לפעולות חיוביות ומעשים שתורמים ומקדמים בריאות, גופנית ונפשית.  

לסיום אני מזמינה אתכם לעצור את האוטומט,, לבחון מחדש את דפוסי החשיבה שלכם ואת ההרגלים שהם מייצרים בחייכם, להגדיר אותם מחדש וסוף סוף להוציא החוצה את השינוי שטמון בכם, הפעם – כמו שצריך.  

חשוב לזכור ולשנן –

ההשקעה הכי טובה

היא ההשקעה בעצמנו

אנחנו הנכס המניב ביותר שיש  – כיוון שאם נאהב את עצמנו ונשאף לעשות לעצמנו טוב כמה שיותר, בגוף ובנפש, יהיה לנו יותר קל להיות טובים לסביבה, לפזר אהבה ולשמש דוגמא אישית והשראה לקרובים אלינו.

ההשפעה של יוקר המחיה על אורח חיים בריא – חלק ב'

כיצד להרכיב צלחת בריאה לנוכח העלייה במחירי המזון?

"בלתי אפשרי לשמור על אורח חיים בריא לנוכח עליית מחירי המוצרים הבריאים"

מוכר לכם? גם אתם שמעתם מישהו אומר את המשפט הזה?

ואם כן, האם חשבתם שהוא צודק או טועה?

אז בואו נעשה קצת סדר ונגלה האם באמת לא ניתן לשמור על אורח חיים בריא לנוכח עליית מחירי המזון וכיצד אפשר להרכיב צלחת בריאה שתעזור לנו להיראות ולהרגיש בשיא.

מה משפיע על בחירת המזון שלנו?

כפי שכתבתי בחלק א', ישנם גורמים חיצוניים ופנימיים המשפיעים על בחירת האוכל שלנו.

גורמים חיצוניים – אין לנו שליטה עליהם – כמו מחיר המוצר בסופר, זמינות המזון וכו'

וגורמים פנימיים – הם נמצאים בשליטתנו הבלעדית ומתבטאים בדרך בה אנחנו חושבים, מחשבות ורציונל אשר מייצרים רגשות ואת כל זה רואים בא לידי ביטוי באכילה שלנו. דפוס משחבה של הכל או כלום, כפי שראינו אצל ניר מהחלק הוקדם של המאמר, תתבטא ברגשות תסכול, ייאוש ואשמה עמוק בתוכו ותהיה מתורגמת לאכילה מזיקה כאשר ניר ירגיש שנכשל ביעד שהציב לעצמו (יעד לא ריאלי יש לומר).

כלומר, בכוחנו לשנות את האכילה שלנו כאשר נהיה מודעים לכל אותן מחשבות ואמירות בראשנו אשר מייצרות רגש ומשפיעות עליה, למשל "אני חייב מתוק ליד הקפה", "הגוף תמיד בוגד בי", "חובה לחם בכל ארוחה כדי לשבוע" ועוד ועוד.

אז מה לשים בצלחת כדי להתמלא בנחת?

צלחת בריאה כוללת:

ירקות (כמה שיותר וכמה שיותר מגוון) ושפע פירות – כחצי צלחת

דגן מלא (אורז מלא, בורגול, קינואה, כוסמת, גריסי פנינה וכו') – כרבע צלחת

חלבון (מהחי או מהצומח) – כרבע צלחת

לא על הצלחת לבדה

אורח חיים בריא אינו אומר רק לאכול בריא.

ישנה חשיבות עליונה לשתיית נוזלים כדי לשמור על מאזן נכון של נוזלים בגוף ולתרום לסילוק פסולת מהגוף.

מומלץ לשתות כמה שיותר מים (קפה לא נחשב כשתייה – להיפך, הוא משתן לכן גורם ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף – החשיבו אותו לא ככוס מים אלא כמינוס כוס מים) ולעשות פעילות גופנית באופן קבוע שזה אומר לאו דווקא לרוץ להרים משקלים כבדים בחדר הכושר כל יום אלא פשוט

לזוז, לזוז, לזוז – כל יום – לא משנה באיזה דרך, גם לעלות במדרגות ולחנות את הרכב רחוק כדי ללכת יותר זה נהדר! קצת ועוד קצת ועוד קצת שווה הרבה וכל תזוזה היא נפלאה.

האם זה אפשרי לנוכח עליית המחירים?

אז נכון, מוצרי הדגנים עלו אבל כך גם  –

הסוכר עלה ב 11%

החטיפים המתוקים עלו ב 15%

והשוקולד (מריר וחלב) עלה ב 16%

*נתונים מתוך אתר המועצה לצרכנות ובהשוואה של המועצה לצרכנות למחירי אותם מוצרים בשנה שעברה*

כאשר אתם עושים בחירה חכמה – כתוצאה מגורמים פנימיים, זוכרים?

באפשרותכם להרכיב את אותה צלחת בריאה ואפילו לחסוך כסף כיוון שאתם מצמצמים את ההוצאה על חטיפים מתוקים, שוקולד ומוצרים שהרכבם אינו תורם לבריאותכם.
מה גם שהרווחתם הרגשה טובה כאשר אתם מספקים לגוף מזון מלא בוויטמינים ומינרלים, האנרגיות בשיא, נפטרתם מרגשי האשמה לאחר אכילה לא מיטיבה וכפועל יוצא התחלתם גם לזוז יותר – אנרגיות כבר אמרנו? מין כדור שלג נהדר שכזה בו אתם מצליחים להגביר מפעם לפעם פעולות שתורמות לבריאותכם.

חשוב לזכור כי פירות העונה הם במחירים סבירים, לכן העדיפו אותם.

רצוי לעשות השוואה במחירים לפי 100 גרם למוצר (בכל סופר און ליין ניתן לראות מחיר מוצר לפי 100 גרם) ולא להניח מראש בהכרח כי אריזה גדולה אומרת מחיר זול יותר.

לא רק עלייה – יש גם ירידה!

מה ירד? הקטניות! מחיר הקטניות ירד ב 7%!

מה זה קטניות? עדשים, חומוס, שעועית, אפונה ועוד – אלו הם גרגירי פלא עתירי חלבון וברזל, מקור משמעותי לסיבים תזונתיים, פחמימות מלאות ומינרלים. הקטניות זולות, טעימות וניתן להכין איתן מגוון מאכלים וממרחים, כל אחד לפי טעמו האישי והעדפותיו האישיות.

לדוגמא, 100 גרם חומוס מבושל מכיל 18% מהתצרוכת היומית המומלצת של חלבון, 43 % של חומצה פולית ו 30% של סיבים תזונתיים. שילוב של דגנים מלאים וקטניות נותן חלבון מלא אך אינו חובה, ניתן לאכול את הקטניות כמנה בפני עצמה.  

אז זה הזמן להתיידד עם הקטניות, שלבו אותן בתפריט היומי במחיר שווה לכל כיס ותרוויחו בריאות – לגוף ולנפש ( אכילה ללא רגשי אשמה זוכרים?).

אין נחמה בעוגה – רק ביד שמגישה אותה

זהו המשפט שלי שמלווה אותי ואת הלקוחות שלי בדרך לשינוי המיוחל.

אוכל הוא הנאה, לגוף ולנפש – אין ספק – אך הוא אינו יכול להחליף מגע אנושי ולתת מענה לצרכים אנושיים לאורך זמן.

כאשר אתם מחפשים נחמה, שאלו את עצמכם האם מתוק זו הנחמה שאתם באמת צריכים? ובאיזה מחיר?

דיוק בהבנת הצורך והרגש שלכם בכל רגע נתון יעזור לכם לבחור מה לאכול, ומשם הדרך לבריאות טובה קצרה מאוד.

אז לסיכום ראינו שניתן להרכיב צלחת בריאה למרות עליית המחירים ואפילו לחסוך כסף.

אז למה אתם מחכים? השינוי טמון בכם – צאו להגשים!

פוסטים דומים